Wednesday, August 1, 2018

Cara nak tukar nombor telefon lama kepada no telefon baru di Google Account
Assalamualaikum, salam sejahtera buat semua pengunjung laman blog tuan tanah cubitsanasini dot blogpsot dot my. Alhamdulillah, bertemu kita lagi dalam entri terbaru dengan tajuk yang tak kurang pentingnya bila kita berhadapan dengan situasi ini. Yelahkan, pada ketika ini apabila GST ditetapkan pada kadar sifar peratus, sudah tentu ramai yang mengambil kesempatan untuk membeli gajet-gajet elektronik secara online mahupun di kedai yang menjualnya. Lebih-lebih lagi smartphone. Ada sahaja keluaran baharu yang sering muncul di kala ini. Performance sesebuah smartphone yang dijual di pasaran biasanya terbahagi kepada 3 kategori iaitu, Low, Mid, High range. Setiap orang ada jenama favorite yang masih setia dengan satu jenama sahaja. Ada pula yang bertukar dari jenama buah-buahan kepada jenama laptop/pc. Kenapa mereka bertukar? Itu kenalah tanya tuan punya badan. Kadang-kadang kita tak perlu susah pun cari orang semacam ini. Ada di antaranya kawan-kawan kita yang setia dengan jenama buah-buahan, tetapi dengan tiba-tiba beralih arah kepada android pula kali ini. Pergilah tanya mereka kenapa ya.   Tuan tanah tidak ada smartphone jenama buah-buahan sampailah sekarang. Kerana masih lagi setia dengan android sejak Samsung mengeluarkan Galaxy i9003. Tetapi jenama dah berubahlah oleh kerana banyak pilihan lain yang lebih affordable dan tak kurang hebat seperti pesaing android yang lain antaranya ialah Samsung dan Huawei.

Tapi apakan daya kalau smartphone High Range korang berharga 3-4 ribu ringgit, korang masih tak reti nak buat basic setting pada Google accounts? Wei,,campak jerlah smartphone korang tu ke luar tingkap.   kasar tak bahasa penulis? Haa..minta maaflah, saje jer nak riuhkan suasana dalam blog ni. Hehehe..baik kita ikuti kisah ini di bawah:

Azmi menggunakan smartphone jenama Samsung dengan nombor telefon yang telah digunapakai sejak 3 tahun yang lalu. Sayang betul dia dengan nombor tu! Kemudian dia berhasrat untuk mendirikan rumah tangga dengan buah hati cintanya sejak di bangku sekolah lagi. Lalu si bakal isteri menyuarakan pendapatnya:

Gegurl: ayang-ayang, apa kata kita tukar telco yang lain? Dah lama kita pakai telco M ni tapi takda apa-apa benefitlah untuk kita. Dahlah data plan dia mahal cuma 5Gb jer. Tapi cuba ayang tengok brochure telco U ni, dia punya Giler RM 50 data dan voice UNLIMITED tau!

Boboi: Eh, betul ke ayang? Jangan main-main, I memang hangin betullah dengan telco M ni, dah jadi loyal customer agak lama dah tapi satu haprak tak dapat apa-apa dari diorang. Ishh..kalau betul, jom kita port-out dan tukar telco U Giler ni!


Tengah marah pasal telco M

Gegurl: Haa..Kan I dah cakap, apa lagi jom kita tukar! Nombor telefon pun kita tukar tau biarlah dekat-dekat dengan ayang, barulah kita nampak macam pasangan yang macam kat pesbuk tu kan..Hai. kita dah kawan selama seminggu sebab hari ini hari sabtu!

Buweekkk...amek ko iklan kejap!    

Boboi: Hehehe..cepatlah, I tak sabar dah ni, meh I pimpin tangan u.

Gegurl: Eh, mana boleh, kita belum diSAHkan lagi tau!

Boboi garuk-garuk kepala sambil sengih

Boboi: Ala..itu harikan kitaa...

Gegurl: Dah jangan nak mengada!

Hehehe..penulisan di atas tidak ada apa-apa maksud lain hanyalah situasi yang dibayangkan oleh penulis untuk bacaan korang agar tak stress sangat membaca.

Ok, apabila Azmi dan pasangannya telah port-out dari telco M kepada telco U yang baru, mereka menggunakan nombor baru sempena pengantin baru Choi!. Setel satu masalah! Kemudian setelah selesai majlis perkahwinan, isteri si Azmi pun memasukkan sim kad baru telco U ke dalam smartphone jenama popular di dunia dengan teknologi AI ciptaan company tersebut. Maklumlah, hantaran perkahwinan dari suami tercinta. Dasatttt...tapi setelah banyak kali mencuba untuk SIGN IN kepada Google account, seringkali itu juga si isteri gagal untuk daftar ke Google. Kerana Google akan menghantar verification code kepada no telefon lama anda untuk pengesahan seterusnya. Jadi kesnya sekarang ini ialah Azmi dan isteri telah port-out dari telco M dan naik kapal baru iaitu telco U. Dan Google menghantar verification kepada nombor lama. Siapalah agaknya insan yang akan dapat verification tersebut jika no lama itu masih aktif? Mesti dia pelik! Eh apsal ada nombor pelik2 ni kat SMS aku? Nak kata aku main nombor ekor tak pulak. Tapi ada nama Google ni!   Dah itu aje backup yang ada jika berlaku kecemasan. Panic! si isteri tak tahu nak buat macam mana. Fikirnya, elok sahaja create akaun baru, lebih mudah begitu!

Tanyakan si suami, haprak dia tak tahu pasal teknologi smartphone. Tahu main pesbuk, whatsapp, wechat, main mobile legend dsb. Si Azmi pun tanyakan kawan-kawan lain kat ofis macam mana. Tapi dia terlupa, company dia kerja tu kebanyakkannya pengguna smartphone jenama buah-buahan. Maintain standard tinggi, perghh! Dia pun dulu pengguna jenama buah-buahan tersebut tapi dia dah bosan dengan jenama tu, katanya takdelah best mana pun. Skrin kecik jer taklah besar macam jenama si Hawau tu, siap AI lagi. Kelassssss...!!! Akhirnya terpaksalah dia mencari penyelesaian sendiri dengan bertanyakan pakcik Google. Nasib baiklah jumpa, kalau tidak, humban aje ke sungai smartphone tu!. Dia pun dapatlah settekan masalah tersebut, lalu dia pun berkongsi dengan kawan-kawan yang lain menggunakan android macam mana nak atasi masalah yang demikian.

Jom kita ikuti macam mana caranya.

PERINGATAN!Sebelum itu perlu penulis tegaskan di sini bahawa penulis menggunakan pc untuk akses ke google account bagi membuat perubahan personal info. Kerana menggunakan pc lebih banyak menu boleh diakses dengan mudah.

 Step 1: Kita taip www.google.com di browser. Kemudian taip 'sign in google' pada search box

Step 2: Kemudian kita klik pada link Sign in yang penulis highlightkan dalam kotak merah di atas 

Step 3: Pilih akaun mana yang kita nak edit. Macam penulis ni ada pelbagai akaun. Personal, ofis, kerja. 

Step 4: Masukkanlah password. Takkan tuan tanah nak bagi password sendiri ye dak?

Step 5: Dah masuk dlm google account akan nampak maklumat seperti ini. 

Step 6: Klik pada link Your personal info

Step 7: Inilah dia maklumat peribadi account google yang perlu kita ubah. 

Step 8: Ok, klik pada link Phone number tu untuk ubah no telefon baru

Step 9: Kita nak edit no telefon lama tu dengan no telefon yang baru

Step 10: Sebelum boleh kita edit no telefon lama tu, kita kena sign-in lagi sekali - security purpose!

Step 11: Kita akan dibawa ke maklumat yang sama tapi kali ini dah boleh edit no telefon tu

Step 12: Klik pada butang pensil tu untuk edit no telefon lama kepada no telefon yang baru

Step 13: Ok, kat sini korang dah boleh masukkan no telefon yang baru setelah klik UPDATE NUMBER

Step 14: Ok, taiplah no telefon yang baru tu. Takkan tuan tanah nak dedahkan no sendiri. PRIVACY oo!!

Step 15: Dah settle. Tadaaa...

Ok, bila dah settle tukar no telefon yang baru ni, korang dah boleh sign-in google account pada android smartphone korang tu eh. Masukkan password dan korang tidak akan diganggu lagi dengan bayangan no lama yang dah tak wujud atau dah berpindahmilik kepada orang lain. So, dah boleh install apps dengan Google PlayStore. Selamat!

Jeffri Rahman
Producer | Editor | Blogger
Share:

0 comments:

Post a Comment