Wednesday, November 15, 2017



Assalamualaikum..Salam sejahtera buat semua pengunjung blog cubitsanasini.blogspot.my. Apa khabar semua? Penulis harapkan anda semua masih dalam keadaan sihat walafiat dan bertenaga dalam menjalani kehidupan sebagai pekerja di syarikat/jabatan/bekerja sendiri malah sebagai ketua keluarga yang menerajui nakhoda pelayaran kapal arah manakah hendak dituju kala ini. Kalau tidak ke mana-mana apalah salahnya menyinggah-nyinggah di blog penulis ketika ini sambil-sambil tangan mencuri sekeping dua cikedis yang dibeli tu. Haha..sekali-sakala makan takpe cikedis tu jangan selalu yer!

Baiklah..kali ini penulis kembali lagi dengan entri terbaru seperti tajuk di atas iaitu misi pembikinan short film untuk ditayangkan di Majlis Royal Gala Dinner pada 11 November 2017 yang lalu bertempat di Dewan Residensi UTM KL. Untuk berita penuh sila lawati pautan yang disediakan ini: https://news.utm.my/malay/2017/11/utm-royal-gala-dinner-2017-kumpul-rm2-5-juta/

Alhamdulillah..syukur ke hadrat illahi kerana dengan limpah kurniaNya dapatlah projek pembikinan ini disiapkan dalam tempoh masa ditetapkan dan telah selamat ditayangkan di lokasi tersebut. Penulis merasa bertuah kerana pada mulanya ada member dari jabatan lain offer untuk tulis skrip buat short film. Tak dapat bayang apa pun. Bila dah bincang dengan bos di jabatan sana barulah dapat gambaran sebenar dan rupanya mereka sudah ada skrip tapi masih perlukan kekuatan jalan cerita sebelum boleh terus ke langkah seterusnya. Jadi penulis pun tidak berlengah masa dan terus menulis. Pada awalnya skrip penulis ada dialog serupa dengan drama (dah biasa menuls beginilah jadinya  ingat penulisan skrip drama aje. Penulis dah standby idea sebagai penulis drama/filem)

Jabatan A kata payah nanti para pelakon nak hafal skrip dalam masa yang agak singkat. Jadinya penulis pun terpaksa koyak kertas tersebut dan tulis idea yang lain. Kali ini penulis ketengahkan suara latar dalam penceritaan sebagai guide kepada audien. Kalau semua skrip berdialog entah berapa kali take kena shoot. Mungkin bukan masanya untuk lakukan idea tersebut. Tak apa..mudah-mudahan ada juga peluang untuk buat semula idea tu nanti. Setelah dapat kelulusan skrip dari Jabatan A, penulis terpaksa berdepan dengan isu internal ofis pula berkenaan hal ini. Ish..lupakan hal tu, tak serius. Ofis penulis pula di luar pintu gerbang UTM manakala setiap kali nak present idea mesti pergi ke Bangunan Canseleri Sultan Ibrahim (BCSI). Inipun cabaran juga sebab payah sikit nak parking dalam kawasan ni. Boleh dapat parking tapi jauh sangat..lepas tu naik bukit sikit, berpeluh ketiak baru sampai.    nasib baik bawak perfume jenama sukan sebelum mula meeting. Auwwwww.....

Shooting berjalan dengan lancar walau ada 1 hari tu penulis tak dapat sertai sekali kerana bonda penulis jalani pembedahan minor di Hospital Shah Alam. Alhamdulillah..kedua-dua pembedahan minor dan major selamat dijalankan pada hari berbeza. Biasanya begitu..dah lepas operate minor, bagi balik rumah sekejap..kemudian selang seminggu dua operate major pula. Penulis bersama isteri dan anak berkesempatan untuk menjengah sebelum operation minor dijalankan. Mak asyik tanya soalan kau balik kampung eh jep tengok-tengokkan rumah kat kampong tu, kunci pada si polan. Apa yang penulis mampu jawab hanyalah..Yelah mak. Pesan Abg Jaffar, kau cakap jer OK jep. Sekurang-kurangnya lega hati mak. Gitu. Boleh? Kakak-kakak dan abang sentiasa menemani mak di Hospital maklum sajalah mereka pun menetap di Shah Alam, maka tinggal penulis yang masih setia menetap di Johor. Family kandung pun menetap di KL.    Memang cari rezeki di sana mika semuanya ya..Alhamdulillah..walau jarang bersua, tetap bertanya khabar dari jauh.






Ok, kita balik semula ke tajuk asal. Aha..tu dia, gambar-gambar BTS sewaktu produksi dijalankan. Dari pejabat bendahari kewangan pelajar, pejabat NC, KTHO, balai cerap, SUB, cafe meranti, pejabat TNCP, BCSI, ini semua adalah lokasi shooting bagi menjayakan perfileman ini. Walau penulis tiada on set pada satu hari itu, storyboard jadi guide bagi production crew jalankan rakaman. Shooting pula mcp jadi kalau tak pakai clapperboard masak la nak oi..camne nak cue waktu editing nanti. Meraba-rabalah jawabnya. Hehe..

Namun ada juga scene yang tak pakai clapper board, terpaksa cakap kuat sikit "Scene 3 Shot 5, Take 2, ACTION! Tak nak buat lagi dah macam tu. Kalau 1 jam punya drama, abisla nak, mana nak conti balik shot yang cantik. Bukan semua yang last shot tu confirm cantik, kadang-kadang ada shot lain yang juga cantik. Walaupun menggunakan DSLR tetapi kualitinya acceptable  dan perlu color grading bagi tujuan mengubah color asal dan enhancekan lagi color tersebut. Tidaklah sampai serius gunakan Da Vinci Resolve. Penulis hanya gunakan plugin Lut Utility untuk buat color grading.

Apabuila telah siap 1st draft penulis pun cloudkan dalam google drive kepada para JK Endowmen AIDP Group 6. Mereka kata OK, dapat feel sewaktu menonton shorties tersebut lebih-lebih lagi part di mana salah seorang pelakon hanya makan nasi berlaukkan kuah. Mereka dapat rasa kesusahan tersebut. Kerana itulah selling point shorties ini. Nak dapatkan dana yang besar dari ahli-ahli korporat dalam negara kita ini supaya menyumbang kepada Menara Endowmen UTM. Baiklah, setelah 1st draft selesai tiba pula masanya shorties itu ditayangkan kepada NC UTM. Komen yang penulis dapat dari NC UTM melalui pegawai yang membawa shorties itu ke dalam meeting ialah, seperti biasa...durasi terlalu lama iaitu 6 minit setengah. Dan ubah sequence yang akhir kepada yang tengah, dan yang tengah beralih ke sequence akhir. Penulis hanya jalankan tugas walaupun merungut dalam hati karya telah diolah oleh orang atasan.

Kebiasaannya begitu, apabila orang atasan tonton sesuatu karya baik short film ataupun montaj sudah pasti ada komen untuk tambahbaik mengikut persepsi mereka. Dari 6 minit setengah jadilah 5 minit. Itupun sebenarnya mereka hendakkan 4 minit sahaja. Sewaktu kerja-kerja pemotongan visual supaya durasi jadi 5 minit penulis terpaksa memangkas beberapa shot yang penting bagaimana para pelakon dalam shot tersebut berkumpul dari seorang kepada kumpulan pelajar seramai 6 orang. Shot ini amatlah penting oleh kerana rakan-rakan mereka cuba comfortkan watak Hakeem yang sedang bersedih kerana akhirnya hutang yurang pengajian dan konvo telah diselesaikan oleh pihak Universiti melalui Endowmen. Keakraban antara kaum yang ingin ditonjolkan dalam scene ini. Jadinya, bila telah dipotong shot-shot sebegini maka conti storyline kelihatan tidak bersambung. Cubalah korang tonton sendiri filem tersebut di atas ini yer. Pasti korang akan faham apa yang saya maksudkan ini.



Teringat pula pesan seorang rakan seperjuangan yang merupakan pensyarah tetapi ada minat yang hampir kurang sama, katanya begini: "kau buat hasil karya seni untuk utm atau untuk diri sendiri?" Penulis jawab untuk diri sendiri. Maklum sajalah kalau kita mahukan kebebasan berkarya dalam hasil karya seni, eloklah dibuat untuk tontonan umum di luar sana bukannya di tempat kerja sendiri. Agak limitasi kerana ada cantasan seperti yang penulis katakan sebentar tadi. Maka sudah tentu tidak dapat kepuasan yang dicari.

Eh..mood rasa dah macam tak best pula bila tiba di hujung penulisan. Sepatutnya kena cakap let's move on to new project ke, apa-apa motivation ke untuk terus berkarya. Haa...sudah pastilah. Penulis pun bukan setakat ada seketul dua projek. Ada lagi..cuma belum atas kertas jer. Ok..

Wassalam..


Jeffri Rahman

Producer | Cinematographer | Voice over


Share:

0 comments:

Post a Comment