Saturday, November 26, 2016

Recording & Mixing

Assalamualaikum..apa khabar semua para pengunjung blog yang masih setia berdamping dengan blog penulis ketika ini. (: Diharapkan anda semua dalam keadaan sihat walafiat hendaknya. Kali ini penulis ingin share cerita mengenai rakaman dan mixing yang pernah dilakukan sebelum ini di studio bersama kawan-kawan dari jabatan lain dalam UTM. Kehadiran mereka sangatlah dihargai oleh penulis ketika itu kerana memang teringin bangat nak buat recording & mixing. Maklumlah, dah ada audio interface, preamp, EQ, reverb dsb dalam studio ni, mengapa tak dicuba untuk buat rakaman muzik, ye tak? Mana tau satu hari nanti boleh pula jalankan rakaman lebih dari dua track. Kepingin penulis dibuatnya untuk buat lebih dan lebih lagi dalam recording & mixing. Dah biasa rakam voice over orang lain, suara sendiri, mesti nak buat kerja yang lagi advance! Tambahkan skill, mantapkan diri!!



Penulis memanggil dua orang kawan untuk jalankan recording session, seorang main cajoon, seorang lagi main acoustic electric guitar. Kedua-duanya memang music literate. Penulis dah pesan lebih awal dengan yang main cajoon tu supaya bawa kabel XLR lebih sebab dalam studio ni memang kekurangan kabel XLR, maklum sajalah kegunaannya belum ke tahap bikin hits!. Selain dari itu, beliau juga bawa 2 mic untuk cajoon. Satu di bahagian depan satu lagi di bahagian belakang. Sementara acoustic electric guitar menggunakan TRS kabel untuk disambung kepada Aphex Preamp. Bukan direct cucuk kabel ke Audio Interface yer kawan-kawan! Penulis sendiri dah banyak kali bagitahu bahawa sound yang terhasil dari Audio Interface tidak menjanjikan bunyi yang mantap. Maksudnya tiada color, warm, saturation, yang boleh membuatkan bunyi tersebut jadi lebih sedap ketika waktu recording. Perlu ada satu lagi unit yang memantapkan lagi sound dari Audio Interface tersebut iaitu external preamp. Mana-mana Sound Engineer pun boleh agree pasal hal ini. Mereka akan kata dapatkan mic yang bagus, preamp juga yang bagus.

DAW yang digunakan adalah Logic Pro X sementara FX unit (in the box) yang digunakan pula adalah bonus download free dari Focusrite punya website sebab penulis adalah pengguna Focusrite Scarlett 18i20. Kadang-kadang setiap bulan ada offer yang nak dibagi percuma, kita pun downloadlah. Untuk EQ penulis gunakan Surfer EQ dari Sound Radix sementara Reverb pula dari Eventide 2016 Stereo Room. Compressor masih stok plugin Logic Pro X. Powerful juga walaupun stok plugin kay!

Okay, dengarkanlah dulu sample recording tersebut dengan dua instrumen. Akan datang penulis akan cuba untuk buat lebih advanced kalau ada yang sudi nak buat recording session.

p/s: rasa macam nak panggil baskers buat recording dalam studio. huh!

Wassalam..
Jeffri Rahman
Cinematographer | Producer | Voice over
Share:

0 comments:

Post a Comment