Tuesday, July 9, 2013

Kali ini kita bertemu lagi dalam episod Pulau Tioman 2012 Part 4: Panuba Inn Resort, kami datang! 0_0 Woo hoo!!..ok, ini adalah entri terakhir untuk episod di Panuba Inn Resort 2012. Kerana selepas ini saya akan update beberapa lagi pengalaman saya dan isteri ke tempat2 lain bagi menghidupkan lagi suasana blogging di alam maya ini. Yer, sedar tak sedar tarikh hari ini ialah 30 Syaaban 1434 H bersamaan 9 Julai 2013 masihi. Ini bermakna hari esok umat Islam di seluruh dunia akan menyambut bulan yang mulia yakni Ramadhan Al-Mubarak. Dan malam ini juga merupakan malam pertama untuk menunaikan solat tarawih. Eh..saya sempat lagi menaip last entry 2012 ni. ;) Ayuh Jepp you can do it! Tinggal satu lagi episod Panuba Inn Resort n then boleh bukak topik lain pula. hihihi.. ;)

Bip bip bip..bip bip bip..bip BIP BIP!! $% ^_^

Tangan saya mencapai alat yang memekik-mekik pada pagi hari itu! Dengan mata yang kuyu-muyu saya melihat skrin pada alat yang ber-bip bip itu tadi. Oh..dah subuh rupanya. Lalu saya meletakkan kembali handphone di atas katil dan mengejut pula isteri di sebelah untuk bangun dan mengerjakan subuh. Selesai aje subuh, terus mandi...burrrrr!! Tak boleh jadi ni, kena turn on water heater! hihi.. Kemudian kami berdua pun bersiap2 untuk turun ke cafe bagi menikmati sarapan pada pagi hari itu. Erm..apa yg menarik yer? Dalam hati dah berbunga2 kembang setaman manalah tahu ada something special untuk tetamu gedik macam kami berdua ni? Hihihi...;p

Ohh..biasa2 jer sarap pagi hari itu. Cukuplah bagi alas perot untuk snorkeling selepas ini. Kalau tak sarap secukupnya maka tak cukuplah tenaga untuk snorkeling keliling pulau nanti. Maklumlah..1st time snorkeling, dah berangan macam2 nak buat kat dalam air nanti, kuak lentang, kuak dada, kuak rama2, kuak meniarap dan juga berbagai lagi aksi mencabar untuk ditiru dalam filem Baywatch.

mungkin begini seksinya kalau ingin menjadi lifeguard dalam drama bersiri
Baywatch suatu tika dahulu. tapi yang wanitanya kenalah menutup aurat dan
nampak lebih ayu. ;)

nasi goreng dan air kopi untuk sarapan bagi bekalan tenaga snorkeling dari pagi sampai ke tengahari. Takpe, banyak lagi tenaga dalaman boleh menahan lapar. (dalam beg bawak biskut Apollo!) ;p

Setelah selesai sarapan, kami dimaklumkan oleh pihak Panuba Inn Resort untuk tunggu di jeti sementara menanti yang lain2 untuk sertai kami dalam misi snorkeling. Ok, kalau ikut dalam pakej, ada 3 snorkeling point yang akan kami pergi. Yang pertama di Tulai Island, Malang Rock Island, dan Monkey Bay. Jadi setelah cukup korem, sejumlah 8 orang = 4 couple menaiki bot pada pagi hari itu dengan masing2 tak sabar untuk terjun laut snorkeling. Saya rasakan 2 pasang lagi couple iaitu chinese dan europe ni conform boleh berenang, tak macam kita orang yang pakai life jacket untuk gedebush nanti! ;p yang penting terapung! hihi..

walaupun bukan macam drama bersiri Baywatch, tapi kami yakin
dengan Gaya.Mutu.Keunggulan yang ditunjukkan dalam gambar di atas. ;p

Lebih kurang 20 minit gedebuk-gedebak dalam speed boat, kadang2 terasa macam nak terbang bot tu, akhirnya sampailah kami di Tulai Island. Pehh!! Pulau ni amatlah jernih airnya dan pasiran pantai amatlah halus dan sesuailah untuk outdoor aktiviti kat sini. Tapi tiada siapa dibenarkan menginap di sini yer. Al-maklum pulau tak berpenghuni. Dah..jangan fikir yang bukan2 macam dalam filem Life of Pie tu, tiba2 stranded kat pulau yang berasid tinggi kandungan airnya. ;p

ni mesti korang kuat berangan bayangkan bukan2 kat Tulai Island ni kan? mana boleh tidor kat sini beb! Ini bukan dalam filem Life of Pie tu! ;p hihihi...

aha..inilah dia Tulai Island. sangat cantik pemandangannya sampai
boleh terlupa segala masalah ketika ini. cantikkan? 0_0

atas warna biru, bawah warna hijau..perfect combination!
apa lagi, jom turun snorkeling! burrrrr... ;)

you can count on us as Tulai Baywatch Lifeguard! ;p

barisan pelakon drama bersiri Tulai Baywatch. Now with Asian's character addition! ;p

2nd snorkeling point, Malang Rock Island. Sebelah aje dengan Tulai
sebenarnya, tak jauh pon. Dah keletihan snorkeling, tapi cuba maintain gaya. ;)

best ooo snorkeling kat Malang Rock Island ni. kalau pandai berenang kat dasarnya lagilah chantek pemandangan.

Ok..setelah melalui aktiviti snorkeling lebih kurang 2 jam lebih, maka telah sampai waktu untuk lunch di Salang. Dalam pakej dah menyebut bahawa lunch will not be provided, so bawaklah duit untuk makan dan shopping di sekitar Salang itu nanti.

patutlah ramai omputih stay kat Salang ni. tengoklah kejernihan airnya, jelas ternyata clean n clear! p/s: tidak ada kena mengena dengan johnson & johnson clean n clear tu! ;p

Untuk lunch hari itu kita orang makan nasi goreng kampong dan french fries seingat sayalah. Harga pun reasonable, rasa boleh tahanlah..sambil dibelai angin bayu tepi pantai ni. (padahal panas terik time tu) hihi.. ;p Dan oleh kerana telah penat sangat snorkeling maka tak menyempat nak snap gambar makanannya. Hanya boleh buka mulut dan sudukan nasi goreng sampai kenyang. Burrppp.. excuse me. ;)

Setelah saja selesai makan, kita orang pun berjalan2 di sekitar salang dan kami dapati begitu banyak chalet murah di sini. Oleh kerana kat sini pun ada kedai bebas cukai, so kita orang pun masuklah ke dalam kedai dan menyambar beberapa keping coklat sebagai hadiah buat kami kerana jalan2 di salang. Hihi..bayangkan kalau berjalan kat sini tak bawak duit..memang frust ooo..kat Panuba takda kedai runcit. Kat sini siap ada duty free shop lagi!

Misi kami diteruskan lagi dengan snorkeling berdekatan dengan monkey bay. Kat sini katanya ada shark. Tapi waktu saya tengah snorkel tu tak nampaklah pulak. Alamak..melepaslah, maybe kena diving baru jumpa agaknya. Ok, kemudian setelah selesai snorkel di sini kami pun ke monkey bay. Ingatkan terus balik ke resort, rupanya pakcik yg kendalikan bot ni memang kelaslah! Masuk time ni jer dah 4 kali snorkeling. Terbaik pakcik! :) Kalau orang dah bawak ke situ..janganlah menolak pula, terjun ajelah dengan selamba. Best ooo..agak berdekatan juga dengan pantai, dan saya perasan ada rumah di situ. Kalau nak berenang ke situ agak lambat juga lebih2 lagi tak reti berenang. Hihihi..

Balik aje ke resort lebih kurang pukul 3pm. Terus mandi bagi menghilangkan bau masin air laut. Dan ada juga pasir2 tersangkut kat celah2 poket seluar pendek ni. Ishh..tapi yang bestnya waktu snorkel tadi dah tertelan air laut juga. And that's why hidung dah start bunyi lain macam. Kepala pun berat aje. Sah, confirm demam! :-(

walaupun nak mula demam, tapi masih gagah lagi untuk snap view
jeti panuba. seronok jer tengok budak2 tu snorkel. takpe..next time boleh.

BBQ on the 2nd nite. Untuk orang yg nak demam mcm saya ni sangat sesuai menikmati ikan caru bakar tu dengan sambal kicap. Pehh!! Tak perasan pun sesiapa yang lintas kat meja kami ni. Mengunyah puas2!

Ayuh..kita tambah lagi BBQ ini dengan pelbagai lagi hidangan terhidang! ;p

Oklah..kami ringkaskan di sini sahaja entri terakhir untuk Panuba Inn Resort 2012 ini dengan menyatakan bahawa, tempat ini bersesuaian untuk mereka2 yang ingin berhoneymoon dengan pantainya yang private terlindung dari resort2 lain. That means kat sini tak macam salang, ramai orang dan macam2 muzik kedengaran di sana. Di sini segalanya ketenangan dan mendengar deruan ombak ketika anda sedang tidor. Uhh..lenanya kami tidor malam itu. Hehehe...Tapi sebenarnya kalau anda berenang dari panuba ni nak pegi ke kampung ABC pun boleh. Dekat jugalah..kalau naik teksi air dengan ongkos kay.

Orait..lagi beberapa jam jer nak tarawih ni..sempat lagi habiskan entri ni. berjumpa lagi yer dalam entri terbaru akan datang! Wassalam..

Melancong dalam NEGARA! :-)