Sunday, May 27, 2018

Cuci botol susu dengan air panas? Eh boleh ke? Jom ikuti cara penjagaan botol susu dengan Sterilizer

Assalamualaikum, salam sejahtera buat semua pengunjung blog cubitsanasini dot blogspot dot my. Diharapkan anda semua dalam keadaan sihat walafiat dan masih terus bernafas menghirup udara di mana jua anda berada sekarang ini. Penulis kembali lagi dengan entri terbaru seperti tajuk di atas. Ya..itulah dia tajuk buat orang yang pertama kali beli Steriliser untuk botol susu anak-anak. Kalau sebelum ini penulis tak perlukan pun Steriliser ni bagi tujuan pembersihan botol susu anak, tapi memandangkan bertambah seorang lagi cahaya mata kami, maka kita pun ambillah keputusan untuk membelinya. Orang kata alah membeli menang memakai. Gitulah kisahnya bedah oiii..

Jadi punca kepada pembelian barang ini adalah LAZADA. Penulis menyalahkan LAZADA 100% tentang hal ini. Semua salah LAZADA! LAZADA yang suruh kita beli bila melihat harganya yang kian meruntuh lalu kita tekan butang ADD TO CART sampailah selesai delivery. Kalau ada parti LAZADA sudah pasti penulis akan memangkahnya dahulu! Hehehe..maklumlahkan zaman sekarang ni smartphone pun beli online kat LAZADA atau mana-mana sumber lain yang boleh dipercayai. Dah kurang dah membeli di kedai, kalau adapun mungkin  pekerja asing bangla atau vietnam yang membelinya. Relax, peace, gurau jer no...  


Pantang tengok harga murah sket, mesti gatal tangan nak beli!

Baiklah kalau sebelum ini penulis membersihkan botol susu dengan cara membasuh terlebih dahulu ruang dalam botol dan puting dengan berus, kemudian curah air panas + sejuk ke dalam besen sederhana besar ikut pada berapa banyak botol susu yang dibasuh. Kalau nak rebus memang tak muat periuk yang ada kat rumah ni. jadi cara yang mudah ialah masukkan semua botol susu dalam besen. Memang mudah dan masih lagi dipraktis sehingga kini jika malas nak menggunakan Steriliser. Huhu dan hehe..janganlah marah kita. hehe..

Jadi bila dah beli Steriliser ni cara membasuh masih sama cuma botol-botol susu tersebut akan dimasukkan ke dalam Steriliser untuk beberapa minit sambil wap air yang terhasil dari bahagian bawah memenuhi keseluruhan ruang dalam Steriliser. Huh..simple jer rupanya proses Sterile ni, ingatkan complicated sangat. Hehe..curah jer 100ml air kat tapak dan tekan butang ON, erm..gitu jer haa. Tak susah mana pun. Ok yang ini penulis suka sebab tak payah nak buang air seperti mana proses rebus atau menggunakan besen itu tadi. Tapi berhati-hati jangan korang letak tangan kat Steriliser ni waktu tengah hangat, panas wehh..sebab tu ada lubang udara pada penutup bahagian atas bagi wap-wap tersebut keluar dari dalam. Lagi satu, jangan letak tangan kat lubang tu sewaktu Steriliser sedang hangat. Panas kay! Bijak..korang memang pembaca yang bijak. Syabas penulis ucapkan buat korang semua.

Taip panjang lebar tapi jenama apa lupa nak bagitahu ek? Ahahaha...gitulah kalau dah berleter pasal content terlebih dahulu sampai intro pun boleh lupa. Maaflah yer kawan-kawan semua. Baik, penulis sebenarnya telah meriki-riki di laman web LAZADA berkenaan Steriliser yang nak dibeli. Riki punya rki yang berhampiran dengan bajet ketika itu jumpalah seperti ini:



Huh..banyak betul pilihan, tapi tengok bajetlah!


Hurm..yang mana satu nak beli ni!


Macam dah jumpa jer yang mana berkenan!

Banyak betul perkataan FREE kat situ. Terpengaruh dengan FREE itu ini tak bermakna penulis buat pilihan sedemikian! Apa yang penulis mahukan adalah nilai tambah yang berbaloi dengan bajet. Maksudnya bukan setakat beli Steriliser tapi mungkin ada benda lain yang bawa manfaat dalam pembelian tersebut. Perlu untuk kita ambil tahu jenama botol susu apa anak kita pakai. Kalau Avent tu kita tahulah leher botol tu lebar berbanding botol susu biasa. Jadi kita perlu ambil kira faktor ini. Yelahkan mana tahu nak buat pembelian lepastu baru sedar Steriliser tu tak muat untuk menampung botol susu anak-anak kita. Tak ke menyesal nanti? Haaa...kan, kita dah bagitahu dah ni! Jangan kata abam tak payung taw!

Penulis merasakan Steriliser yang hampir dengan bajet ketika itu ialah jenama Autumnz. Ada nilai tambah yang besar untuk produk ini. Dengan harga RM159.88 kita akan dapat Steriliser + Home Warmer Combo dan dapat free pencuci Steriliser dan berus basuh botol. Mantap. Terus kita order yang ini dan selang 2-3 hari kemudian sampailah barang-barang tersebut dengan selamatnya. Maklum jelah..awal-awal lagi kita dah bagitahu kat Lazada, rumah kita ni sangat dekat dengan Gdex, jalan kaki jer boleh sampai. Jadi parcel yang dihantar adalah dari kurier Gdex. Terbaek! Itu yang kita mahukan! Whoop whoop hooray!   

Sampai jua dikau akhirnya

Oh ya kompeni yang menjual produk ini di Lazada ialah OneBabyWorld. Walaupun penulis ada melihat review pengguna dari google yang agak negatif dari kompeni ini tapi digagahkan juga untuk cuba membelinya. Sebab review pembeli di platform Lazada amat baik berbanding di google dengan search secara rambang. Alhamdulillah..apa-apa pun service dari OneBabyWord, Lazada dan Gdex amat baik dan penulis berpuas hati.

Itulah dia bottle warmer yang disertakan sekali dengan pembelian sterilizer


Inilah dia Sterilizer yang bentuknya macam water dispenser. 

Bila dipasang jadilah macam ni. Neat & Tidy. Love IT! 

Mula-mula susun dulu botol-botol susu dalam ni

 1st time operation. Dah nak keluar wap tuh!

Kemudian bila dah nak complete operation, berwap terus dalam sterilizer ni!

Baiklah, penulis amat berpuas hati setakat ini dengan Sterilizer jenama Autumnz. Harganya yang berpatutan dan operasi yang mudah membuatkannya tarikan kepada sesiapa sahaja yang ingin mencari-cari Sterilizer. Perlu diingatkan juga, jika dah selalu menggunakannya jangan lupa pula untuk membersihkannya. Di perenggan atas penulis dah bagitahu pembelian ini disertai dengan pencuci sterilizer berupa descaler. Macam garam jugaklah bentuknya. Disyorkan setiap 2 minggu sekali descale Sterilizer anda supaya tidak muncul mikroorganisma seni yang melekat pada dinding-dinding sterilizer anda. Dan jangan lupa untuk lap dengan kain kering pada persekitaran plastik penutup dan divider sterilizer tersebut setelah menggunakannya. Jagalah dengan baik nescaya panjang lagi tempoh perkhidmatannya nanti. Cewah...ayat orang kerja kerajaan! Amek Kau! Haaaa....Kelass!!

Semoga berjumpa di entri terbaru akan datang! In Sha Allah...

Jeffri Rahman

Producer | Cinematographer | Blogger

Share:

0 comments:

Post a Comment