Wednesday, January 24, 2018

Assalamualaikum, salam sejahtera buat semua pengunjung blog cubitsanasini.blogspot.my. Diharapkan anda semua masih dalam keadaan sihat walafiat. Penulis kembali lagi dengan penulisan berkaitan kerja-kerja editing menggunakan software FCP X. Apabila mendengar sahaja tajuk di atas seolah-olah macam besar aje topik yang nak disampaikan ini tetapi sebenarnya tidak. Ia lebih kepada amalan penggunaan harian software ini yang mana kita sendiri silap dalam mengatur langkah Transition pada clip/footage di timeline.

Baik, kebanyakan daripada kita yang biasa menggunakan software NLE seperti FCP X atau Premiere Pro sudah pasti biasa mendengar dan menggunakan Transition pada klip/footage di timeline. Ada kalanya anda hanya menggunakan Transition pada waktu awal atau di penghujung klip/footage. Namun ada masa-masanya kita menggunakan Transition tersebut pada awal dan penghujung klip/footage. Tetapi apabila kita playback semula video pada timeline, Transition tersebut cuma nampak perubahan waktu awal sahaja tetapi lain jadinya pada waktu penghujung video. Puas dicari-cari macam mana nak betulkan keadaan ini. Adakah anda perlu aktifkan Show video animation pada FCP X untuk buat Transition pada klip tersebut? Ataukah anda buat cara lain yang tak masuk akal?   

Tajuk posting kali ini amat mudah dan ringkas bagi sesiapa sahaja yang menggunakan FCP X untuk kerja-kerja editing. Namun ada kalanya boleh mengelirukan kita. Seperti imej di bawah ini, kita lihat klip bertajuk blackboard. Terdapat dua Transition pada klip tersebut di awal dan akhir klip/footage. Transition di awal klip berubah seperti biasa dengan mengikut arahan. Nama Transition tersebut ialah Slide In. Akan tetapi Transition pada hujung klip yang bermasalah. Kita lihat kenapa.


Terdapat 2 Transition pada awal dan hujung klip. Kedua-duanya Slide In
 
Inilah yang terjadi bila kita letak Transition pada hujung klip. Overlap klip yang sebelumnya,



Bila kita semak balik pada property Transition, rupa-rupanya Transition hujung klip ini ialah jenis Slide In. Patutah klip tu overlap dengan klip asal. Sepatutnya ditukar kepada Slide Out
 
Kita kena tukar setting property Transition ini kepada Slide Out supaya bila timeline dah sampai dekat Transition hujung klip ini, klip akan terus Slide Out dari skrin.


Barulah jadi...senang jerkan trick ni? Tak susah pun..kadang-kadang bila 1st time guna Transition dalam FCP X selalu berlaku keadaan semacam ini. Tengok dulu property Transition ni pada
sebelah kanan atas skrin FCP X.

Walaupun tips ini amat mudah untuk diikuti, penulis harap anda semua dapt manfaatkannya dalam penggunaan FCP X. Mungkin juga anda tidak menggunakan transition. Tetapi tidak mengapa, penulis sememangnya suka berkongsi pengalaman. Mudah-mudahan anda semua terus maju dan maju dalam bidang video editing dan video production. 

Wassalam...

Jeffri Rahman
Multimedia Producer | Voice Over | Cinematographer

Share:

0 comments:

Post a Comment