Saturday, December 16, 2017

Kita kembali lagi dalam siri bercuti 2D1N di Mersing episod kedua. Kalau dah terlepas episod sebelumnya sila klik di sini: Trip bercuti 2 hari 1 malam di Mersing bersama keluarga - EPISOD 1 - Part 1. Baik, sebenarnya kami memang dah plan nak stay kar Riesa Inn setelah riki dalam FB mereka dan juga ingin cuba menginap tempat barulah katakan. Tapi apa yang penulis sukakan di sini ialah sarapan pada hari keesokannya. Membuka selera penulis..ada bihun goreng, mee kari, kueh kole kacang, buah pisang, air sejuk dan panas dan 2 jenis makanan lagi yang penulis pun dah tak ingat. Tapikan..menu paling sedap pagi itu ialah mee kari dan kueh kole kacang. Tengok jer dah tahu. Pehh!! Penulis bagi 4.5 bintang untuk menu ini. Maksudnya ialah..mana korang nak cari kueh tradisional seperti kole kacang yang sedap macam ni? Agak sukar nak cari dan kalau ada pun yang masaknya ialah baya mak-mak kita ataupun yang telah terlatih dengan menu kueh tradisional sahaja yang dapat masak sesedap macam ni. Sebab emak penulis pernah buat kueh tradisional untuk dijual di kedai runcit dan sangatlah sedap. Antara menu kueh-mueh yang pernah dijual oleh emak penulis sewaktu penulis masih bersekolah rendah ialah pulut panggang, kueh koci, kueh lapis, kole kacang, seri muka dan karipap. Seingat penulislah..semuanya sedap-sedap belaka. Jadi..itulah sebabnya bila kita pertama kali gigit makanan tersebut dan kalau dapat teringatkan kita kepada sedapnya makanan itu yang dimasak oleh mak kita sebagai contoh..sudah pasti pasti makanan itu hasilnya sedap. Panjang betul rangkap pertama inikan? Hehehe...

Daikin tau jenama air-con. Jangan ingat bila kau cabut kad kunci tu air-con tak padam. Walaupun seperti rumah banglow ada banyak bilik, fungsi tetap macam hotel cuma tiada TV dalam bilik kami.  

Pemandangan tepi pantai memang macam ginilah, sentiasa memanggil untuk jalan2 kaki ayam sambil main pasir.

 Dah tak sabar nak jalan2 tepi pantai   

Deka water heater dengan DC pump. Agak senyap sikit
 berbanding AC pump. Maksud penulis ialah bersih bilik
air di sini. 

Baik..satu perkara lagi penulis lupa nak beritahu ialah, kebetulan di Mersing pada waktu itu sedang berlangsung Karnival Mini Agro di perkarangan Pasar Komuniti. Dan ada beberapa artis yang turut menginap di Mersing Riesa Inn. Huh..satu banglow dengan retis gitew..hehe..jadinya aktiviti kami bertiga selain daripada jalan-jalan tepi pantai main pasir dan beli keropok kering turut diwarnai dengan kepelbagaian program di karnival ini. Terbaik! Tak rugi jugaklah datang dari jauh. Okay, kita juga stay satu resort dengan YB. Pagi-pagi depa dah borak pasal politik. hehe..memang tepatlah choice korang, menu sarapan pagi mee kari kat sini memang sedap!

Pemilik Risea Inn pula memang ramah orangnya. Kebetulan mereka ada cucu yang tinggal bersama ketika itu, jadi anak penulis pun tak rasa bosan sebab ada geng sebaya. Siap kena dukung dengan pemilik Riesa Inn. Alo lo lo..memang anak ayah ni ramah orangnya dengan atok eh.  Haa..gitulah peramahnya mereka jika korang ada anak sebaya dengan cucu depa. Anak penulis dah nak masuk 4 tahun dah tapi macam bertih jagung mulut dia. Dah macam radio bergerak bila dalam kereta. Tak payah nak ON radio, dia memang akan menyanyi atau berbual sorang2 sampailah rasa mengantuk. Pantang diajak berbual, ada aje idea si comel ni.



Sebelum nak keluar rumah tu sempat jugalah penulis angkat tangan kepada rockers malaya yang tengah duduk kat ruang makan sambil dengar lagu rock kat smartphone depa. Kami ada plan berjalan-jalan, jadi tak kesempatan nak hulur tangan bersalaman hello hello dan hai hai. :) Apa-apa pun lagu XPDC memang mantop! Isteri penulis pula kata, ala...ingatkan Wani Hasrita yang datang, kalau tak dah lama nak wefie dengan dia. thehehe..lain pula Wani yang datang kali ni. Takpelah..next time pasti ada program macam ni lagi di Mersing dan mana tahu mereka akan stay di Mersing Riesa Inn kan? Kat sini memang macam family rasanya. Maklumlah...konsep rumah banglow jadi hotel, makanya korang akan sentiasa bersemuka dengan pemilik ini. Jadi..rajin-rajinlah tulang pipi tu senyum dan ramah mesra kay!

Orait..jom kita sambung Part 3 : Trip bercuti 2 hari 1 malam di Mersing bersama Keluarga - EPISOD 2. Klik pada link tersebut kay! ;)

Wassalam...

Jeffri Rahman
Producer | Cinematographer | Voice Over

Share:

0 comments:

Post a Comment