Tuesday, June 2, 2015

Assalamualaikum W.B.T.

Selamat berkunjung ke laman blog cubitsanasini, sebuah blog yang menghidangkan cerita berkenaan aktiviti tuan tanah blog ini. Kebetulan cuti Chinese New Year 2015 yang lepas telah diisi dengan aktiviti jalan-jalan di Melaka bersama isteri tercinta dan anak sulong kami yang telahpun mencecah usia setahun. Di samping itu turut bawa sekali adik ipar yang sama-sama memeriahkan aktiviti santai ini.

Hurm..sebenarnya dah lama tak update blog ni dengan cerita-cerita menarik pengalaman tuan tanah sendiri. Oleh kerana keutamaan pada tugasan di ofis kebelakangan ini, maka aktiviti tulis-menulis terpaksa dihentikan buat seketika. Sehinggakan..saya rasa seolah-oleh skill untuk menulis hampir terpadam dari jiwa. :p Owh plis..kalau skill menulis saya mati, itu bermakna saya telah berpindah kepada kerja-kerja lain yang menjurus ke arah memenatkan fizikal, bukannya mental. Belum sampai lagi tahap mental..maklumlah biasa2 jer saya ni. Cuba tengok foto kat bawah ni apa yang saya maksudkan dengan kerja-kerja memenatkan fizikal..

Inilah dia hari-hari biasa di tempat kerja. Dengan kamera, tripod, slider, lens...bla bla bla..kalau dapat bercuti memanglah seronok..tapi kalau jadual shooting free, itu maknanya editing sedang dijalankan di Multimedia Lab. So hargailah keluarga anda. ;) Kredit to Datuk Supandi dengan foto ini. Kelasss!!

Aha...so dah tahukan? Jadi tak perlulah taip panjang lebar, sebab nak fokus kepada percutian singkat di Melaka ni. Haha..boleh? Orait..

Sebenarnya plan nak bercuti telah diatur oleh kami suami isteri sebelum perayaan CNY lagi. Asalnya ialah nak ke Kedah, melihat gunung ganang dan muzium padi la gitu. Tapi oleh kerana berbalik kepada realiti dengan keadaan jalanraya yang akan sibuk ketika itu dan kepenatan sudah pasti hasilnya..maka terpaksa dibatalkan buat masa itu. Saya pun pernah bertanyakan member2 di opis yang pernah ke kedah dan tempat2 menarik yang harus dilawati. Siap dah google lagi..tapi..

Berbalik semula kepada realiti..nak drive jauh2 awak tak larat pula nanti kata puan isteri, disokong pula oleh mak mertua...ishhh..betul juga, saya ni pun bukan boleh menyabar kalau jem di highway. Hurm..maka dengan itu puan isteri telah menyarankan agar jalan2 ajelah yang dekat sahaja. Tak perlu jauh2. Jadi..baliklah ke kampong puan isteri di Muar. Alhamdulilah..sedap2 masakan mak mertua. :)

Jadi, program dimulakan dengan berehat dulu di rumah keluarga mertua setelah penat drive dua jam dari jb ke muar. thehehe..macam jauh sangat jer jb ke muar tu. ;) So, pada keesokan paginya barulah kami bergerak dari muar ke melaka dengan membawa harapan agar dapat naik duck tour, pergi ke rumah terbalik, the shore oceanarium, etc. But wait!! Itu bukanlah plan asal ke melaka!

Sebenarnya...

Puan isteri lebih berkenan nak pergi ke A Famosa Resort untuk melihat show Old West. Kerana sebelum ini kami pernah ke sana bersama keluarga saya dan juga saudara-mara dalam acara gathering keluarga la gitu. Seronok..

Pasal ni la puan isteri nak pegi lagi sekali ke A Famosa Resort. Sebab show untuk Old West ni memang best! Gambar ni saya petik ketika tahun 2011 yang lalu.

Bukan gajah aje yang buat street show, malah ratusan burung berwarna-warni dilepaskan dan kembali ke tempat acara. Wow..amazingkan! Gambar ni saya petik ketika tahun 2011 yang lalu.

Jadi oleh kerana kita perlu sentiasa kembali ke alam nyata berbanding alam angan2, terpaksa juga lupakan hasrat untuk melihat acara Old West ini disebabkan show akan bermula pukul 7pm dan tamat pada 12am. Haiii...terpaksalah dibatalkan lagi niat suci itu. Bukan apa..kami bawa anak kecil dan rasanya kurang sesuai pula kalau bawa berjalan dari petang sampai ke tengah malam..dah tu kena drive lagi lalu lebuhraya AMJ yang selalu orang fikir agak menyeramkan lalu di sana. Takpe its ok..mudah-mudahan ada masa lagi untuk kami berjalan-jalan dengan selesa akan datang.

So, the 1st stop that day bila dah sampai ke Banda Hilir, Melaka, kami pun singgah di rumah terbalik@Upside Down House Gallery. Tapi sebelum itu kami tiba di Menara Taming Sari terlebih dahulu untuk memulakan aktiviti yang puan isteri teringin sangat nak buat..iaitu Duck Tour. Sesampai sahaja di kaunter tiket, aiseh...sudah habis tiket ketika itu. Yang ada pukul 4pm nanti. Jam sudah pukul 2pm. Takkan nak berpanas di luar..disebabkan itu the 1stop that day ialah di Upside Down House Gallery. Berjalan semula kami menuju ke Upside Down House. Puan isteri mendukung anak dengan baby carrier, saya pula pegang payung. Fair n lovely kan? Hihihi...

Aha..tengok tu, bapak orang tengah action konon2 terbaliklah book shelves tu.

Eh..dah terbalik dah toilet ni..tapi maintain jer yang dalam gambar tu. Kelas!!

Setelah menghabiskan masa kira2 empat puluh minit di Upside Down House, kita orang pun berjalan kembali ke parking kereta yang terletak tidak jauh dari rumah terbalik. Ops..lupa nak bagi tahu! Waktu public holiday macam ni laluan agak sesak di Banda Hilir dan merupakan perkara biasa yer tuan2 dan puan2..rata2 kebanyakan pengunjung tidak mengenal warna kulit mengambil kesempatan ini untuk membawa keluarga berjalan-jalan di Melaka. Toleh ke kiri kanan dari dalam kereta memang sentiasa dipenuhi dengan rakyat jelata yang punyai agenda cuti tersendiri.

Jadi disebabkan tak dapat naik Duck Tour oleh kerana timing yang masih jauh beberapa jam lagi, puan isteri mencadangkan aktiviti seterusnya di The Shore Oceanarium. Sebenarnya nak ke akuarium ni pun tak plan! Kerana waktu kami nak beli tiket di kaunter Duck Tour berdekatan Menara Taming Sari, orang yang menjaga kaunter tersebut mencadangkan The Shore Oceanarium sebagai destinasi seterusnya. Ini oleh kerana seperti yang saya sebutkan di atas tadi, kami tak dapat naik duck tour sebab masa nak tunggu begitu lama..jadi kami pun bersetuju untuk beli tiket Oceanarium di situ tetapi lokasinya terletak di The Shore Shopping Gallery. Kat mana tu? Haaa...sebelah dengan Kampung Morten, kampung tradisional tu la..so, kenalah drive.

Emak Alisha pun ambil kesempatan untuk pegang tapak sulaiman

Alisha tengah kusyuk tengok ikan besar depan dia..huhu

Berlatarbelakang salah satu akuarium ikan air masin

Inilah dia video yang sempat ambil sewaktu melawat di The Shore Oceanarium. Oii..besar betul ikan tu!
blub blub blub...

Tiket masuk ke The Shore Oceanarium

Selesai jer tengok ikan2 yang besar dan bagi makan pada penyu yang ada dalam The Shore Oceanarium tu, kami pun beredar dan meneruskan perjalanan mencari makan. Dah dekat maghrib singgah pula ke Tesco makan KFC. Walaupun aktiviti seharian cuti di kala ini tidak nampak memenatkan, tetapi terasa juga keletihan memandu dan yang penting berbaloi. :-) Mudah-mudahan ada rezeki lebih buat kami sekeluarga teringin juga nak ke utara kasi jauh sikit jalan supaya penat tu betul2 terasa. Apa taknya.. dah lama plan tapi tak sampai juga ke sana. Huhu..tapi sekarang ni baby Alisha dah boleh berjalan, mungkin senang sikit nak bawa berjalan masa2 akan datang. InshaAllah..

Tiba2 aku terfikir, kalau kat bandar Melaka ni ada drive-thru baby food, mesti memudahkan. Maksud aku ialah bukan setakat makanan untuk baby jer malahan kanak-kanak pun sama. Yelah..time cuti sekolah memang ramai warga tempatan mahupun luaran yang berkeliaran di kota Melaka tu siap bawak baby dan kanak2. Kan bagus kalau ada servis yang aku sebutkan tadi. Babies and kids drive-thru foods service. Erm..erm..idea bernas aku tu! Jadi takdelah kita sebagai parent ni perlu rasa risau nak cari makan anak sementara tengah enjoy jalan2 dengan family. Macam kids meal KFC tu..haha! contoh jer...lagi bagus kalau servis ni ada kat mana2 bukan di tempat intereseting places aje. ;)

Apa2 pun, thanks for dropping by! kita temu lagi di lain entry yer!