Friday, June 28, 2013

Bertemu lagi dalam entri kedua kali ini iaitu Pulau Tioman 2012 Part 2: Panuba Inn Resort, kami datang! Wahh..bersemangat betul apabila menulis blog ini. Sampai tak kisah breakfast, lunch, dinner kat rumah sekalipun. Janji dapat menaip dari idea yang dah tersimpan lama sejak tahun 2012 dahulu. Itulah..sepatutnya lepas aje balik dari bercuti cepat2lah terus menulis pengalaman anda ke laman blog agar tak lapuk idea penulisan tu. ;) Tapi untuk orang macam saya yang mungkin mengingati perkara2 yang indah2 belaka sewaktu bercuti, dapat menaip dalam laptop pun jadilah. Lebih selesa kot menaip guna laptop berbanding desktop yang cuma boleh duduk kat workstation jer. hehehe...;p Kalau guna laptop, boleh menaip kat ruang tamu sambil mata menjeling tengok tv. Kalau menaip kat dapur, mulut ni boleh disumbat sebarang dua jajan atau nasi oleh si dia yang tersayang. ;) pelan2 yer sayang nak menyuap makanan ke mulut abang ni..;p hihi..

Baiklah, setelah kami sebulat suara untuk mengembara ke Pulau Tioman pada 7-9 Jun 2012, isteri saya pun bersibuk2lah mengemas pakaian kami pada malam sebelum perjalanan kami ke Mersing. Lipat sana lipat sini, bungkus sana bungkus sini..beli jajan itu jajan ini. (manalah tahukan kat sana takde kedai runcit) dan akhirnya 2 buah beg kami bawa. Satu beg isi kamera dan beberapa helai t-shirt. Satu lagi beg baju yang turut diisi dengan jajan spt chipsmore..;)

Zzz..zzz..tiba2 alarm smartphone bunyi! ok, itulah tandanya tarikh pada hari itu ialah 7 Jun 2012 waktu subuh. Setelah selesai mandi dan bersiap2 dengan beg pakaian, kita orang pun bergerak dari rumah pukul 8.30am. Sepatutnya pukul 8.00am! Ishh..setengah jam lewat tapi takpa feri akan bergerak sekurang-kurangnya waktu tengahari. Sempat lagi drive kay. So, spt yang telah dirancang sebelum ini bersama isteri, saya akan drive dari senai ke mersing menaiki kereta beliau yang telah terbukti menjimatkan minyak. (tersipu2 malu saya dibuatnya..hehe) Kalau sebelum ini dalam entri Sun Beach Resort 2013 tu, isteri saya yang drive dulu..tapi disebabkan semangat yang meninggi untuk bercuti ke pulau buat pertama kali tahun 2012 tu, maka saya bolehlah senyum dengan gaya mutu keunggulan. 0_0 tak pedihkan mata..hehehe..


Sempat lagi buat stand upper dalam kereta. Eh, tapi tengah dudukkan? so, tengah buat sit downer la kan? hehehe..saja2 berlatih kemahiran komunikasi tak formal depan kamera smartphone. Manalah tahukan lepas ni boleh jadi speaker terhebat di dalam kereta tersebut suatu hari nanti! 0_0

Lebih kurang 2 jam perjalanan dari senai ke mersing, akhirnya kami pun tiba ke destinasi. Suasana ketika itu masih belum sibuk lagi dengan kenderaan yang masuk ke parking tourism centre. Jadi kami pun parking di situ dan memberitahu kepada operator parking bahawa kami akan park kereta di situ selama 3D2N. Standard la tu kan. Semua yang pergi bercuti ke Pulau Tioman, Pulau Besar, Pulau Tinggi, Pulau Rawa, Pulau Aur kebiasaannya akan bercuti dalam tempoh tersebut. Tapi ada juga yang lebih daripada 3 hari! Wow! Oh..mungkin ada tujuan lain kot, belajar diving ke, memancing ke dsb. Sementara kadar parking untuk 3 hari adalah lebih kurang RM 21.00. Kalau parking dekat situ dah penuh, kebiasaannya ada orang akan memberikan bantuan kat mana harus parking dan anda hanya perlu follow orang tersebut yang menaiki motor. Kerana telah terjadi kepada kami pada tahun 2013 ini, (rujuk Pulau Tioman 2013: Sun Beach Resort) iaitu kami terpaksa parking di lot rumah yang berdekatan tourism centre dengan kadar bayaran yang lebih iaitu RM 30.00 untuk 3 hari. Bergantung kepada musim percutian..kadang2 bukan musim cuti sekolah pun boleh jadi penuh parking!

kami yang berkaca mata. lagi sepasang ialah newly wed couple. ;) riak wajah selepas ambil tiket
dari kaunter panuba inn. dekat aje dengan jeti mersing tu. sebelah menyebelah. happy betul time
ni nak naik feri. hehehe..

walaupun kami gerak pukul 8.30am tapi akhirnya sampai juga ke sini dan masih belum ramai lagi tourist ketika ini. kalau dah ramai confirm tak dapat nak posing begini. ;p

eh..ada interview lagi ke? ishh..ni la dia bila dah boring sakan menunggu feri. dia suruh kita bercakap pulak nampaknya. cakap pun ntah apa2 jer. sampai tersasul sebut jeti pulau tioman. hihi..
tengok mcm orang kat belakang tu..steady aje melepak..;p

Lebih kurang 2 jam perjalanan barulah kami sampai ke Panuba Inn Resort. Fuhh..Oo..lupa, sebab kat kaunter pun memang ada kata begitu dan inilah sebabnya:
Haa..dah tahu kenapa? cuba tengok betul2 map tu. Panuba Inn Resort tu
tertelak dekat 2nd last bahagian atas map. Paling atas sekali tu kampong salang.
Pasal tu la naik feri 2 jam wahai para pengunjung yg bijaksana sekalian. ;)

Tapikan..haaa..eh tak boleh beritahu lagi nanti tak surprise. hihi..:p beginilah...sebenarnya apa yang saya nak beritahu ialah kami dah terlepas ke kampong salang! Aduiiii!! Bukanlah tak perasan hinggakan terlepas Panuba Inn Resort dari pandangan kami. Sebab kerani di kaunter tu pun dah beritahu, Panuba Inn tu perhentian yang 2nd last sebelum salang. Hihihi..so, waktu feri dah buat last stop kat salang dan drop para penumpang (mak oii ramai yang turun kat salang ni rupanya sampai dah takde penumpang lagi dah!) kemudian salah seorang pekerja dalam feri tu bertanyakan kepada kami, "Panuba eh bang?" terus aje kami cakap "aah..ke panuba" hihi..cuba tengok video kat bawah ni.


walaupun feri dah terlepas ke salang dan kemudian berpatah balik ke panuba inn resort, tapi sempat juga saya merakam perjalanan ini yang dah nak hampir ke jeti panuba. ish ish..lain kali be aware sket! ;p

Setakat ini saja coretan untuk episod kedua kali ini. Kita bersambung pula dengan Pulau Tioman 2012 Part 3: Panuba Inn Resort, kami datang! Jom kita baca yowww!! ;)
Share:

0 comments:

Post a Comment