Wednesday, January 13, 2016

Assalamualaikum W.B.T.

Kita bertemu lagi dalam entri terbaru blog cubitsanasini.blogspot.my. Entri kali ini adalah berkaitan dengan kerja dan minat mendalam saya terhadap bidang 'recording dan mixing'. Sebelum kita pergi lebih jauh tentang apa yang ingin saya nukilkan di sini, adalah baik untuk anda semua pengunjung mendengar terlebih dahulu apa yang saya maksudkan dengan mixing. Klik pada butang di bawah ini untuk mendengar mixing yang telah saya compose menggunakan perisian Apple Logic Pro X.

Saya hanya ambil sebahagian sahaja dari keseluruhan mixing lagu tersebut ;)


Apa yang menariknya tentang bidang yang saya ceburi ini?

Saya bukanlah expert dalam industri rakaman dan mixing namun dengan berbekalkan minat yang mendalam dan suasana kerja yang perlu multitask, maka saya ambil kesempatan yang ada untuk explore apa faedah yang saya boleh dapat dengan menceburi bidang ini? Ternyata ianya amat luas dan bukan setakat tekan butang record dalam perisian rakaman dan apabila selesai, maka habis di situ. Tidak..ianya tidak begitu! Bidang rakaman bunyi ini tersangatlah detail kerjanya. Apabila kita mendengar voice over ataupun lagu di corong radio mahupun komputer@smartphone korang, pernahkah suatu detik dalam laman pemikiran anda memikirkan bagaimana rakaman tersebut dijalankan dan sekompleks mana mixing dilakukan supaya dapat hasil yang berkualiti dan dikenali ramai? Ternyata saya sangat dahagakan ilmu berkaitan rakaman dan mixing yang semakin mendapat tempat di hati saya. Tetapi alangkah bersyukurnya saya kerana ditempatkan di sebuah pejabat@studio yang memberikan kebebasan untuk seseorang itu membesarkan jiwa mereka. Jangan biarkan peluang keemasan berlalu pergi tanpa anda mencuba terlebih dahulu apa kemampuan anda terhadap sesuatu perkara!

Perisian yang digunakan untuk rakaman Multitrack (Apple Logic Pro X)
Untuk rakaman Multitrack, buat masa ini saya sangat menyukai Apple Logic Pro X kerana penggunaannya yang mesra-pengguna dan mudah dipelajari. Dalam industri rakaman bunyi, perisian untuk rakaman dan mixing ini dikenali sebagai DAW, (Digital Audio Workstation). Walaubagaimanapun untuk rakaman voice over, saya akan menggunakan Adobe Audition sekiranya satu mic sahaja diperlukan untuk tujuan rakaman. Sementara background audio dan sound effect pula dimasukkan kemudian setelah selesai edit voice over. Biasanya saya akan terus menggunakan Adobe Audition untuk multitrack voice over.

Dalam hal lain pula, apa yang menariknya dalam Apple Logic Pro X ini adalah dari sudut configuration yang automatic akan beritahu kita apabila kita baru sahaja tekan butang ON pada audio interface, maka ianya akan auto-detect hardware (audio interface) tersebut. Sebelum saya berjinak-jinak dengan Logic Pro, saya menggunakan Pro Tools untuk buat rakaman. Dari situ banyak saya belajar tentang real-time effect, bypass preamp sedia ada Digi 003 kepada external preamp, dan pelbagai lagi. Mengimbau kembali kenangan artikel yang saya pernah tulis suatu ketika dahulu bertajuk Bypass Preamp Digi 003 to External Mic Preamp (Behringer Ultragain Mic Pro 2200), itu adalah momen terpenting dalam hidup saya apabila menambah lagi skill sedia ada kepada lebih baik dan bertambah ilmu di dada. Setelah beberapa tahun, saya mengambil keputusan untuk menggunakan Focusrite Scarlett sebagai audio interface dan Logic Pro X dalam rakaman. Memandangkan perisian Pro Tools 8 LE tidak dapat berfungsi pada Mac OS X version baru, maka saya anggap Digi 003 tersebut telah outdated dan tidak dapat bersaing dengan keperluan audio masa kini. Kerana pada masa yang sama, saya juga menjalankan kerja-kerja video editing dengan FCP X. Untuk menggunakan FCP X versi baharu sudah tentu OS X pun kena update yang baharu, maka Digi 003 semakin ketinggalan dek kerana ditelan arus pemodenan yang sukar untuk berhenti. Disebabkan itu, saya telahpun beralih arah kepada Logic Pro X. Selain daripada itu saya juga ada install Cubase LE 8 dan juga Ableton Live Lite.



Equipment/Outboard Gear yang digunakan dalam Rakaman
Dalam zaman serba digital ini, sudah tentu kebanyakan semua perkara dipermudahkan. Begitu juga dengan DAW yang mempunyai pelbagai tugas dan fungsi dalam menghasilkan sound/music yang berkualiti. Disebabkan era digital ini telah melahirkan ramai Producer/Composer yang berkemampuan menghasilkan lagu sendiri tanpa perlu menyewa studio, maka akan ada hardware/outboard gear yang kemungkinannya akan jadi kos lepas. Nah..sudah tentu kita tak mahu barang2 berharga tersebut dijual begitu sahaja dek kerana ketinggalan zaman dalam era digital ini. Selagi boleh digunapakai dan integrate dengan DAW, maka gunakanlah. Cari jalan penyelesaian dengan bertanya kepada pakcik Google sebagai contoh. Terdapat banyak forum dalam internet berkenaan pro audio mampu menyelesaikan masalah anda. Kerana dalam forum2 tersebut, terdapat ramai industry player yang sedia memberikan bantuan dan tips kepada anda. Jangan malu dan segan kalau Bahasa Inggeris anda tidak begitu mahir, tanyalah pakcik Google Translate ;)

Dalam studio ini terdapat audio rack cabinet yang serupa macam server rack tu. Di dalamnya pula ditempatkan outboard gear yang bertenggek-tenggek berdekatan di antara satu sama lain. Antara gear yang ada ialah Aphex Channel Preamp (baru beli), DBQ EQ, Lexicon PCM81 & PCM91 (Multi Effect Processor & Reveberator), Behringer Ultragain Preamp, Rane Headphone Console dan Yamaha DA converter. Kesemua gear tersebut pada suatu ketika dahulu langsung tidak bersentuh kerana tidak ada siapa yang mahu mengusiknya. Kesian..mahal barang tu. Malah sebelum saya masuk ke bilik Audio Editing ini saya duduk dalam bilik besar berkongsi dengan tiga orang staf. Salah seorang staf di situ perasan yang saya suka duduk dalam bilik ini dan mencuba explore gear yang ada. Dan disebabkan itu dia telah menyarankan saya agar duduk dalam bilik tersebut dengan syarat operate gear yang sedia ada sampai boleh dan beri output berkualiti. Syukur...saya diberi peluang untuk membesarkan jiwa. :)

 Dalam effect rack ni ada Aphex Preamp, DBX EQ, Lexicon
Reverberator, Headphone Console. Hanya perlu tahu laluan
setiap kabel ke mana arah sepatutnya dituju.

Kemudian, saya sertai beberapa forum pro-audio di internet dan bertanyakan pada pakar2 sound recording. Kerana di dalam forum tersebut terdapat industri player yang boleh memberikan bantuan dan tips kepada anda. Ada di antara mereka producer/songwriter/recording engineer yang bukan calang2 orangnya. Masing-masing ada kepakaran sendiri. Apa yang penting sekarang adalah untuk integrate outboard gear ke dalam DAW dan boleh proses audio yang sedang/telah dirakam.

Pada masa yang sama saya juga belajar dari youtube berkenaan hal ini dengan menaip seperti ini sebagai contoh: "how to integrate outboard gear into logic pro x". Begitu banyak tutorial yang diajar oleh pengguna dalam youtube tentang hal berkenaan dan anda tidak keseorangan! Maka barulah saya faham walaupun outboard gear yang ada dah agak lama dan sudah ada yang dah discontinued, tapi masih boleh integrate dalam DAW untuk menghasilkan bunyi yang berkualiti.

Adakah tutorial dengan Youtube boleh dipercayai?
Sekiranya anda bertanya seoalan ini kepada saya tentang kebolehpercayaan maklumat yang diberikan oleh pengguna lain dalam youtube, saya tidak boleh berikan jawapan tepat. Ianya sangat bergantung kepada anda bagaimana nak menilai ketepatan maklumat tersebut. Tetapi..sekiranya anda telah ada basic audio skills, mungkin anda dapat melihat the big picture bagaimana ingin sesuaikan maklumat yang disampaikan kepada cara penggunaannya kemudian nanti. Sebab kadang2 apa yang diajar oleh youtube tak sama dengan cara yang kita ingin apply dalam permasalahan yang dihadapi. tetapi sekiranya ada common situation pastinya dapat atasi masalah tersebut.

Pastikan anda telah mempunyai asas audio editing dan sound sebelum bulat-bulat terima maklumat dari youtube. Seperti yang saya katakan di perenggan atas tadi, saya telah belajar Pro Tools sendiri terlebih dahulu sebelum belajar DAW yang lain2.

Apa yang saya belajar dari youtube? 
Maklumat paling penting yang saya nak dapatkan dari youtube berkenaan Apple Logic Pro X ialah cara untuk setting Aux/Bus supaya signal tersebut boleh send dan return kembali kepada Aux/Bus tersebut untuk proses efek seperti Compressor, EQ, Exciter. Efek tersebut ada track mereka sendiri iaitu Aux/Bus track. Ini bermakna jika anda ada satu track untuk vokal dan kemudian ingin apply efek kepada track tersebut maka sudah pasti jalan terbaik ialah bukan menampal efek dalam track tersebut. Jalan yang terbaik ialah dengan menambah track yang dipanggil Aux/Bus. Track tersebut boleh mengandungi efek2 yang saya sebutkan tadi. Dan setiap satu Aux/Bus ada efek tersendiri. Contohnya..satu track untuk Compressor, satu lagi untuk EQ, satu untuk Exciter dan mungkin satu track lagi Reverb. Nah...apabila setiap efek ada track yang tersendiri, ini bermakna kita boleh kawal track efek tersebut secara individu. Bukankah lebih smart begitu? Dan itulah juga yang akan dilakukan jika anda ada mixing console yang besar dan andalah sound engineer yang mengawal fader knob berkenaan untuk mendapatkan ciri-ciri sound yang dimahukan. Nak dapatkan sound yang terbaik bukanlah suatu perkara seperti roket sains ataupun engineering, tapi semuanya bergantung kepada kreativiti anda mendengar. It's all about the ART!


Interface Logic Pro X ketika dalam mixing session. Kalau anda tiada outboard gear, jangan risau dalam Logic Pro X ini ada berlambak plugin efek untuk digunakan. Yang penting waktu mixing ialah jangan terlebih garam atau gula, ;) heee....nanti bunyi dah tak sedap janganlah komplen pula.

Kalau anda rasa dalam mixing ini sudah nampak berterabur dan pening kepala, itu adalah perkara biasa mixing berasaskan komputer. Kalau pakai mixing console yang fizikal depan mata anda, sudah tentu feel berbeza dengan menggunakan komputer.

Apakah jenis mixer/audio interface yang digunakan sewaktu rakaman?
Yer..kita telah jauh berjalan kaki, baru nak berpatah balik ke pangkal jalan..hehe, takpe nama tajuk entri kali ini pun berkenaan Apple Logic Pro kan? Tapi sudah tentu ada kait-mengait dengan peralatan lain untuk jalankan rakaman.

Untuk jalankan rakaman sudah tentu anda mesti ada mixer ataupun audio interface tak kiralah dari sekecil-kecil micport pro kepada mixer bersakala besar. Zaman sekarang ini telah mempunyai pelbagai jenama audio interface yang semakin mudah didapati. Tak kiralah apa jenama sekalipun, yang penting kita dapat lakukan rakaman dengan baik dan boleh berikan output terbaik. Nak dapatkan output terbaik memang banyak ciri-cirinya..tapi mari kita fokus terlebih dahulu kepada audio interface.

1) Berapa banyak I/O diperlukan
Kalau kita nak buat rakaman audio samada voice over ataupun rakaman lagu, perkara pertama kita kena tahu ialah berapa banyak channel yang diperlukan. Ianya sangat bergantung kepada keadaan bagaimana kita ingin menggunakan audio interface tersebut. Saya bagi contoh, sekiranya kita ingin membuat rakaman berbentuk voice over, barangkali kita hanya perlukan audio interface yang mempunyai sekurang-kurangnya 2 channel input dan 2 channel output. Dan ada yang direct plug in kepada ipad dan bammm...dah boleh start recording dengan satu mic dan satu electric accoustic guitar. Dah boleh buat lagu..dah popular terus upgrade! :) ^_^ hehehe..apa yang saya maksudkan ialah cuba fahami dalam konteks apa kita hendak buat sebenarnya dengan audio interface tersebut? Kalau buat rakaman voice over maka tak perlulah banyak I/O yang diperlukan. Tapi kalau nak buat rakaman lagu dengan pelbagai instrumen, sudah pasti 2 channel tidak mencukupi.

2) Apa jenis connection untuk sambung dari audio interface kepada komputer?
Kita juga kena tahu connection jenis apa yang hendak kita gunakan untuk sambung audio interface tersebut kepada komputer kita. Kalau connection jenis USB, laptop/desktop dari cross platform samada windows/mac pasti boleh sambung kepada port USB sedia ada. Kalau connection jenis Firewire sudah tentu komputer/laptop berkenaan mesti ada port untuk Firewire. Untuk komputer jenis Mac, ada interface yang menggunakan thunderbolt connection. Yer..pasti harganya boleh tahan mahal sikit berbanding connection USB dan Firewire.

3) Headphone output
Apabila kita ingin mendengar apa yang sedang kita rakam di telinga sendiri, sudah pasti kita perlukan headphone untuk kejelasan dan kelancaran rakaman. Pastikan audio interface tersebut mempunyai sekurang-kurang satu atau dua headphone port. Situasinya begini..anda sedang rakam voice over suara talent/kawan anda sendiri, sudah pasti si dia pun perlu mendengar apa yang dia sedang bualkan menerusi voice over tersebut. Sebab kita akan dengar dengan jelas apabila mengggunakan headphone, samada apa yang kita tuturkan itu lancar atau tak lancar, sebutan perkataan atau ayat yang mungkin kurang jelas dapat detect lebih awal dan mungkin perlu ulang semula untuk kelancaran rakaman. Dalam rakaman kita cuba nak minimumkan kesilapan dari talent.

4) Penggunaan MIDI port
Selain daripada itu, kita tanya lagi diri kita samada perlukan atau tidak menggunakan Midi port dalam rakaman? Sekiranya perlu, instrumen jenis apa yang boleh plug in pada port midi tersebut? Salah satu contoh instrumen yang menggunakan Midi port ialah keyboard. Bukan keyboard taip-menaip ni weh..tapi keyboard yang musician gunakan untuk rakaman kay! Jadi sekiranya anda merakam lagu dengan instrumen keyboard, sudah pasti anda akan plug in cable midi dari keyboard ke audio interface. Zaman serba moden ini keyboard pun ada USB connection dan boleh plug in terus kepada komputer dah boleh rakam dah.

4) AD/DA Converter
Seeloknya AD/DA converter ni duduk di atas sekali nombor 1 tapi saya cuba jelaskan secara ringkas apa fungsinya converter ni dalam audio interface ataupun device AD/DA yang terjual di pasaran. Katakan korang ada gitar letrik dan amp beserta FX processor. Yer, memang korang handal main gitar sampaikan satu hari korang terasa, eh best jugak eh kalau aku record sambil main gitar ni. Boleh juga dengar playback atau tracking lagi instrumen lain pada masa akan datang. Boleh jadi sebuah lagu! Dah dapat beli audio interface jenama pilihan dengan bajet yang ciput, so kita pun recordlahkan. Dan korang pun adalah sikit knowledge pasal DAW dan cara nak record. Goreng punya goreng sampai hangus! Sukses! thehehe.. ;) gurau jer bro! Jadinya..korang cuma tahu record dan dengar hasil akhir, proses macam mana komputer tu convert signal korang masih belum faham. Sound yang terhasil dari gitar letrik korang tu adalah signal analog yang kemudiannya dihantar kepada komputer PC/MAC melalui audio interface yang akan mengubah signal analog tersebut kepada signal digital dalam bentuk arahan komputer 0 dan 1. Korang takkan nampak aliran signal ni. Tapi korang berjaya rakam bunyi gitar tersebut dan dengar balik dengan monitoring speaker (analog). So, simple jer kan? Nampak simple..tapi bunyi yang terhasil tu korang puas hati tak? Standard laa..harga ciput macam tu la sound terhasil. Nak yang sound lebih best kenalah invest pada audio interface yang mempunyai AD/DA converter yang bagus, barulah puas hati. Betul tak? Memang betul..tapi semua ni terpulang kepada skill korang yang merakam, mixing, mastering sikit2..sampai sound jadi lebih umpph! Kadang2 audio interface murah pun boleh hasilkan bunyi yang baik. Cumanya..bila ada rezeki lebih nanti barulah boleh fikir nak beli audio interface yang lebih baik sebab AD/DA converter di dalam board tersebut dah terbukti hasilkan sound yang bagus. Satu contoh AI dengan AD/DA converter yang bagus: Universal Audio. Tapi ada jer jenama lain yang turut hebat, saya bagi satu contoh, sebab harganya mahal der!

ataupun..mungkin boleh beli AD/DA converter. What? Kan dah ada audio interface, buat apa nak beli AD/DA lagi? Oppss..sorry, bila korang beli audio interface tu maksudnya AD/DA dah ada dalam board AI tu. Tapi bila korang rasa nak sesuatu berlainan boleh jer selak kat laman web Sweetwater untuk ketahui apa tu device AD/DA dan bezanya dengan audio interface. (klik pada link bezanya untuk ketahui lebih lanjut) Samada korang perlu atau tak AD/DA device, baca dulu artikel tu..fahamkan, baru boleh buat keputusan kay!


Saya rasa buat masa ini saya sudah nukilkan secara minimum tentang apa yang saya ingin sampaikan melalui entri kali ini. Saya juga berharap agar apa yang saya tuliskan di sini memberi manfaat buat anda semua; bagi yang baru berjinak-jinak dalam sound editing, saya ucapkan selamat datang ke dunia eksplorasi dalam bidang audio. Lagi banyak anda belajar lagi banyak input yang anda dapat. Pastikan ilmu teori diaplikasikan sebaik mungkin untuk mendapatkan hasil yang baik. Kalau satu kaki telah langkah ke dalam sound editing, sudah pasti kaki sebelah lagi mahu langkah ke dalam produksi audio dengan lebih luas lagi. Mungkin anda bukan berasal dari background audio dan rakaman lagu, tapi tak bermakna anda tak boleh belajar bidang ini. Anda hanya perlukan minat yang mendalam dan cepat untuk tangkap ilmu yang berada di capaian intternet. Ingat..untuk merakam lagu tak semestinya perlukan mixer board sebesar dalam studio rakaman lagu. Artis zaman sekarang yang bijak mengggunakan teknologi akan bermula dengan setup yang kecil tapi impaknya besar. Itu yang kita mahukan. Jana kreativiti anda dengan setup yang minimum tapi mampu menggegarkan dunia!

Wassalam...

Jeffri Rahman
Multimedia Producer
Cinematographer | Video Editor | Audio Editing

Share:

2 comments:

  1. hii jefri Rahman boleh tak nak minta adress email. may be some time i need you to discuss, about logic or any sound equipment. tks wawan

    ReplyDelete
  2. hi wawan sugiawan..boleh, ini emel saya jeppy3@gmail.com

    ReplyDelete